התאמת עדשות מגע

עדשות מגע הן פתרון מעולה לליקויים שונים של הראייה. על-מנת להפיק מהן מקסימום תועלת, חשוב להקפיד על התאמה מושלמת למאפיינים האישיים שלכם, ובנוסף לקחת בחשבון מספר פרמטרים משמעותיים. הבסיס הוא אבחון מקצועי של אופטומטריסט מומחה ועוד קודם לכן כדאי לקרוא את התוכן בעמוד זה – שמפרט אילו סוגים שונים של עדשות מגע יש, אילו בעיות מצריכות עדשות מיוחדות, מה חשוב לדעת על עדשות רכות ועל אלה הקשות, איך מתאימים עדשות מגע לקרטוקונוס ועוד.

סוגי עדשות מגע

ההבחנה הבסיסית היא בין 2 סוגי עדשות מגע: חד-פעמיות וכאלה המיוצרות ספציפית עבור אדם מסוים.

עדשות חד פעמיות הן האופציה הנפוצה ביותר. הן מיוצרות מחומרים רכים ועל בסיס טכנולוגיות משוכללות, עבור מגוון רחב מאוד של מרשמים, ומתאימות במיוחד למי שרק מתחיל להשתמש בעדשות מגע. גם ספורטאים ואנשים שאורח החיים שלהם אינטנסיבי יפיקו תועלת רבה מהעדשות החד-פעמיות, ועוד יתרון הוא היעדר הצורך בתחזוקה.

עדשות ייצור, כלומר אלה שמתוכננות ומיוצרות בהתאמה אישית לאדם שזקוק לתיקון הראייה, יכולות להיות קשות וגם רכות, היברידיות ויש עוד אפשרויות. בפרט הן מיועדות למי שזקוק לפתרונות מיוחדים עקב פתולוגיה או מרשם ספציפי, כלומר התאמת עדשות מגע אבסולוטית.

התאמת עדשות מגע קשות

עוד חלוקה של עדשות מגע היא לרכות וקשות.

עדשות קשות מצריכות בדרך כלל הסתגלות ממושכת יותר, ולכן פחות מתאימות למי שרק מתחילים להשתמש בפתרון זה. הן קטנות יחסית (כ-10 מ"מ), עשויות מפולימרים קשיחים ולא מכילות נוזלים. היתרון העיקרי הוא העמידות הגבוהה, כך שניתן להשתמש בהן לפרקי זמן ארוכים. כמו כן הסיכון ללקות בדלקת עיניים קטן, והתחזוקה שלהן פשוטה וזולה. במקרים מיוחדים – יובש בעין, קרטוקונוס, צילינדר גבוה ועוד – הן הפתרון הנכון (פירוט בהמשך).

עדשות רכות הן גדולות יחסית (כ-14 מ"מ), עשויות מפולימר שיש בו גם מים, מתאימות מאוד לפעילות גופנית וגם לילדים. מצד שני הן מחייבות חיטוי יומיומי ועל כן תחזוקתן יקרה יחסית. התאמת עדשות מגע רכות קלה יותר, אם כי גם היא מחייבת כמובן אבחון מדויק.

 

באילו מקרים יש צורך בעדשות מגע מיוחדות?

דוגמה אחת למצב שמחייב עדשות מגע מיוחדות הוא כשהאדם סובל גם מקוצר ראייה (מיופיה) וגם מרוחק ראייה (היפראופיה). קוצר ראייה הוא חוסר יכולת להבחין באובייקטים רחוקים או ראייה מטושטשת שלהם, ואילו רוחק ראייה מתאפיין בקושי משמעותי למקד את המבט בפרטים קרובים לעין (לקות שמתפתחת אצל כמעט כל אחד ואחת החל מסביבות גיל 45). על-מנת לספק מענה לשתי המצוקות גם יחד, נדרשת עדשות מגע ביפוקליות או מולטיפוקליות – עדשה ביפוקלית כוללת 2 מוקדים, לראייה לקרוב ולרחוק, ואילו עדשה מולטיפוקלית היא בעלת 3 מוקדים, כשזה השלישי מבטיח ראייה מיטבית גם לטווח הביניים (40-200 ס"מ, למשל במהלך שימוש במחשב נייח ובמסך שזהו המרחק שלו מהעיניים).

דוגמה נוספת היא עדשות לחולי קרטוקונוס, וגם יובש בעין הוא בעיה שמחייבת פתרון ספציפי (גם לכך מוקדשת פסקה נפרדת). במצב של אסטיגמטיזם, שבו כל קרן אור שנכנסת לעין לא נשברת בנקודה אחת אלא בשתיים, נדרשות עדשות מגע צילינדריות (צילינדר הוא המרחק בין 2 הנקודות, והתיקון חייב להתאים לו כדי שהראייה לא תהיה מטושטשת). התאמת עדשות מגע מיוחדות מחייבת בקיאות מקצועית גבוהה.

עדשות מגע ליובש בעיניים

הבסיס לייצור עדשות מגע הוא חומר בשם הידרוג'ל. אחת האיכויות החשובות שלו היא היכולת לספוח אליו מים, ובזכותה העדשה כמעט ולא מורגשת בעין. החיסרון העיקרי של חומר זה הוא היכולת הנמוכה יחסית להעביר חמצן, כך שבשימוש ממושך נוצרת אי נוחות ממשית. על-מנת למנוע את אי הנוחות החלו לייצר עדשות עם אחוז גבוה יותר של מים (שמעבירים חמצן), אבל אלה הובילו לבעיה חדשה – בגלל האידוי הטבעי, הן "שאבו" מים מהדמעות וכתוצאה מכך עלול להתפתח יובש בעין.

כדאי לדעת שישנן גם סיבות נוספות לתופעה זו, ובהן ישיבה ממושכת מול מחשב, שינויים הורמונליים (למשל בגיל המעבר אצל נשים), שהות של שעות רבות בחדר ממוזג ועוד.

בכל המקרים הנ"ל חשוב מאוד להתאים את עדשות המגע כך שהאדם לא יסבול מיובש בעיניים.

פתרון אפשרי אחד הוא עדשות מגע מסיליקון הידרוג'ל. הסיליקון מספק את יכולת העברת החמצן וגם מונע היווצרות יובש בעין בזכות אחוז המים הנמוך שלו

סוג נוסף של עדשות מגע ייעודיות לאנשים הסובלים מיובש בעיניים הוא RGP – עדשות מגע קשות נושמות. עדשות אלה מתאימות גם למקרים של אסטיגמציה ואפילו משמעותית.

אופציה שלישית היא עדשות סמי סקלרליות. עדשות אלה מתאפיינות בקוטר גדול, כך שיש מרווח בינן לבין הקרנית. במרווח זה יש נוזל מיוחד (סליין) שבזכותו העין נשמרת רטובה והחמצן מגיע לקרנית.

עדשות מגע לקרטוקונוס

קרטוקונוס היא מחלה שגורמת לקרנית להתעוות – מצורה של כדור לצורת חרוט. היא מופיעה בגיל צעיר יחסית, החל מסביבות 15-16 ועד לגיל 35, ובמרבית המקרים מחמירה בהדרגה. נכון לעכשיו אין טיפול במחלה, והמאמץ הוא למצוא מענה נכון לפגיעה שנגרמת לראייה עקב השתנות צורתה של הקרנית.

אחד הפתרונות לקרטוקונוס, בדרגה הקלה יחסית, הוא עדשות מגע ייעודיות. שני פתרונות אפשריים הם עדשות RGP ועדשות סקלרליות שהוזכרו בפסקה הקודמת, ועוד אופציה היא עדשות היברידיות שמשלבות רוך וקושי – האזור הרך (שנמצא בהיקף של כל עדשה) מבטיח נוחות וזה הקשה (במרכז העדשה) מייצר את התיקון האופטי הרצוי. עדשות היברידיות מתאימות גם לבעלי קרטוקונוס שעברו ניתוח (השתלת טבעות או השתלת קרנית).

פתרון דומה הוא עדשות פיגיבק. במוצר זה בכל עין יש למעשה 2 עדשות, אחת רכה שמונחת ישירות על הקרנית והיא עשויה מסיליקון הידרוג'ל, והשנייה קשה שמונחת על זו הרכה.

איך תוכלו להיות בטוחים שעדשות המגע מותאמות באופן מושלם לצרכים שלכם?

המפתח העיקרי של התאמת עדשות מגע מושלמת הוא כאמור אבחון וייעוץ מקצועיים של אופטומטריסט/ית מוסמכ/ת. עוד דגש קריטי הוא איכות העדשות, ועל כן מומלץ לקנות אותן אך ורק בחנות ותיקה ואמינה שלא מתפשרת בנושא זה. בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון צורך בהסתגלות של מספר ימים, אבל אם יישמתם את 2 ההמלצות הקודמות, מובטחת לכם תועלת גבוהה: תיקון מלא של לקות הראייה ונוחות מרבית.

צריכים עדשות מגע? עדשות מגע קונים באתר עדשות אונליין: חנות האונליין המקצועית והמובילה בישראל