עדשות מגע מומלצות

בתחילת המאה ה-16 הציג לאונרדו דה וינצ'י סקיצות למוצר מהפכני – עדשות מגע. עברו כמעט 500 שנה עד שההתפתחות הטכנולוגית אפשרה לממש את הרעיון באופן יעיל ובטוח, עם מוצר במחיר סביר ואפילו נמוך, וכיום יש לנו שפע עצום של אפשרויות. בזכות המגוון הרחב ניתן להגיע להתאמה מלאה לכל צורך ולכל העדפה, אבל כידוע לפעמים דווקא השפע מייצר בלבול וקושי לבחור נכון. בעמוד זה תמצאו סקירה של כל סוגי עדשות המגע הקיימות, המלצות והסברים לגבי השיקולים החשובים בדרך להחלטה האופטימלית.

למי מומלצות עדשות מגע רכות ולמי עדשות קשות?

החלוקה הבסיסית של עדשות מגע היא ל-2 קטגוריות: עדשות רכות ועדשות קשות.

עדשות מגע קשות

בתחילת הדרך, בערך באמצע המאה הקודמת, כל עדשות המגע היו קשות. הן אמנם סיפקו תיקון אופטי יעיל, אבל היו לא נוחות לשימוש ובפרט לא כזה ממושך. על-מנת לאפשר הרכבת עדשות בלי לסבול מגירויים ותופעות לוואי לא רצויות פותחו העדשות הרכות, אבל חשוב לדעת שכיום גם עדשות קשות, ובפרט אלה האיכותיות, מציעות נוחות מרשימה.

המאפיינים העיקריים של עדשות אלה הם ממדים צנועים (קוטר של כ-10 מ"מ), עמידות גבוהה וזמן הסתגלות ממושך יחסית. עדשות מגע קשות מומלצות לבעלי קרטוקונוס, צילינדר גבוה ויובש בעין. עוד יתרון הוא התחזוקה המינימלית, הן מבחינת זמן והן מבחינת עלות.

עדשות מגע רכות

עדשות מגע רכות עשויות מפולימר שמכיל גם מים (בניגוד לאלה הקשות שבהן אין מים). הן גם גדולות יותר (קוטר של כ-14 מ"מ) וכאמור מהוות את האופציה הנוחה לתיקון הראייה – ובהתאם הפופולריות הגבוהה שלהן.

החומרים המשמשים לייצור עדשות רכות הם הידרוג'ל וסיליקון הידרוג'ל. בזכות ההידרוג'ל העדשה כמעט בלתי מורגשת, והסיליקון הוא זה שמייצר עבירות גבוהה של חמצן – שהכרחי לשימוש רציף ולא מציק. עוד פרמטר חשוב לבחירת עדשות רכות מומלצות הוא אחוז המים. החיסרון העיקרי הוא התחזוקה המשמעותית יחסית.

עדשות מגע רכות מומלצות במיוחד למי שמתחילים להשתמש בפתרון זה, בזכות ההסתגלות המהירה יחסית. הן פחות מתאימות למי שנמצא בסביבה של כימיקלים ולכלוך ובפרט במסגרת העבודה, לבעלי לקויות ראייה מיוחדות ויש גם אלרגיות שלא מאפשרות שימוש בסוג זה של עדשות.

סוגי עדשות מגע לפי צורך

חלוקה מהותית נוספת של עדשות מגע היא לפי מטרת השימוש בהן.

לפי חלוקה זו, ישנן 4 קטגוריות עיקריות:

א. עדשות כדוריות (ספריות) – עדשות מגע מומלצות למי שסובל מקוצר ראייה (כלומר חוסר יכולת להבחין בבירור באובייקטים רחוקים) או רוחק ראייה (קושי למקד מבט באובייקטים קרובים לעין – בפרט בזמן קריאה או שימוש בסמארטפון). המאפיין העיקרי שלהן הוא כוח אופטי זהה בכל המשטח של העדשה.

ב. עדשות טוריות – עדשות מגע אשר מיועדות לבעלי אסטיגמציה (לקות שמוכרת גם בשם צילינדר, שהוא למעשה יחידת המידה של עוצמת הבעיה). עדשות מגע טוריות נחלקות לסוגים שונים בהתאם לשיטת הייצוב שלהן, ומחייבות התאמה מדויקת במיוחד.

ג. עדשות מולטיפוקל – עדשות בעלות 3 מוקדים אופטיים: אחד לראייה מקרוב, השני לראייה לרחוק והשלישי לטווח הביניים (שנכנס לפעולה למשל במהלך עבודה מול מסך של מחשב נייח). עדשות מולטיפוקליות מומלצות למי שסובל גם מרוחק ראייה (תופעה שמתרחשת אצל רוב בני האדם החל מסביבות גיל 45) וגם מקוצר ראייה. להזמנת עדשות מולטיפוקליות לחצו כאן.

ד. עדשות מיוחדות – בקבוצה זו ישנם פתרונות ייעודיים לחולי קרטוקונוס, למי שסובלים מיובש בעין ועוד. בין השאר מדובר על עדשות RGP, עדשות סקלרליות, עדשות היברידיות (כלומר כאלה שהן גם קשות וגם רכות) ועוד.

סוגי עדשות מגע לפי משך השימוש

דרך נוספת לסווג עדשות מגע ושיקול חשוב בבחירה הוא משך השימוש.

אופציה אחת היא עדשות מגע יומיות, כשהיתרונות העיקריים הם היעדר הצורך בתחזוקה, השמירה הטובה על בריאות העין שכן הסיכון להצטברות אנטיגנים או חלבונים על העדשה נמוך במיוחד, והנוחות הגבוהה (בהתאם לאחוז המים במוצר הספציפי שתבחרו). עדשות יומיות מומלצות למי שלא משתמש בעדשות בקביעות, למי שעובד בעבודה פיזית או בסביבה רוויית אבק וחלקיקים ולמי שמחפש פתרון שההסתגלות אליו קלה.

אופציה שנייה היא עדשות מגע חודשיות. בגלל שהן לא חד פעמיות הן לרוב מושקעות יותר ובנוסף תיתכן גם עלות מצטברת נמוכה יותר בהשוואה לעדשות יומיות. כמו כן ישנן גם עדשות קבועות, רכות או קשות, שניתן להשתמש בהן במשך חצי שנה ואף שנה.

איך אפשר לדעת בוודאות שנבחרו עדשות המגע המתאימות ביותר?

המפתח הראשון הוא התאמה אישית לצרכים שלכם, על בסיס אבחון מקיף שמבצע אופטומטריסט מיומן ומנוסה. כך תוכלו לדעת אם למשל אתם זקוקים לעדשות כדוריות, טוריות או מולטיפוקליות. ייעוץ מקצועי יעזור לכם גם להבין אילו עדשות מגע מומלצות עבורכם יותר, אלה הרכות או אלה הקשות.

הדגש השני הוא איכות העדשה, ולשם כך חשוב לבצע את הקנייה בחנות שמקפידה על היצע מגוון שכולו תוצרת החברות המובילות בתחום.

דוגמאות של עדשות מגע מומלצות יומיות: One Day Acuvue Trueye של ג'ונסון&ג'ונסון, DAILIES AquaComfort Plus של אלקון ו-Clariti 1 Day של Copper Vision.

עדשות מגע חודשיות מומלצות הן Air Optix Plus HydraGlyde של חברת אלקון, Air Optix Night & Day Aqua של אותה חברה (עדשות שמתאימות גם לשינה), וכן Purevision של בוש אנד לומב. למי שזקוק לעדשות מגע מולטיפוקל חודשיות אופציה מתאימה מאוד היא Purevision 2 Multifocal של אותה חברה.

למאמר העוסק ב – 10 כללים לבחירה נכונה של עדשות מגע לחצו כאן

צריכים עדשות מגע? עדשות מגע קונים באתר עדשות אונליין: חנות האונליין המקצועית והמובילה בישראל