לא רואה בעיניים! כל הסימנים והסיבות לגשת לבדיקת ראייה

כל הסימנים והסיבות לגשת לבדיקת ראייה

מהווטסאפ ועד לטאבלט, מעדכוני החדשות ועד לקליפ ביוטיוב, אנחנו מבלים את רוב הזמן שלנו מוקפים במדיה דיגיטלית ובמסכים שהופכים לצינור העיקרי דרכו אנו עובדים, מתנהלים ורואים את העולם.
המציאות הזו, בה אנו מבלים את רוב חיינו מול מסכים, מגבירה את הסיכוי להיווצרות ליקויי הראייה, כאשר בכל שנה הולך וגדל מספרם של האנשים שמפתחים ליקוי ראייה ונזקקים למשקפיים.
מחקרים מראים כי אדם ממוצע ממצמץ כ 15,000 פעמים ביום, אך מאז כניסת המדיה הדיגיטלית לחיינו כמות המצמוץ פחתה באופן משמעותי וכיום עומדת על כ 5,000 פעמים ביום בלבד, דבר המשפיע על בריאות העין והקרנית.

איך אפשר לדעת האם אני סובל/ת מליקוי ראייה?

אם אתם לא מצליחים לזהות בברור דמויות, שלטים או חווים טשטוש וחוסר מיקוד, יכול להיות שאלו סימנים המעידים על כך שאתם צריכים תיקון ראייה ע"י עדשות מגע או משקפיים.

האופטומטריסטית של "ADASHOT",  דליה אליאש גיגי מדגישה מספר סימנים חשובים העשויים להעיד על ליקויי ראיה, שכדאי לשים לב אליהם:

טשטוש פתאומי או חוסר יכולת מיקוד בראיה

ראיה מטושטשת פתאומית או קשיים בהתמקדות יכולים להיות סימן לבעיה בריאותית. אם אתם סובלים מראייה מטושטשת באה והולכת, או מוגבלת לעין אחת, עליכם להיבדק ע"י אופטומטריסט או רופא עיניים בהקדם האפשרי.

טשטוש הדרגתי בראייה

אם שמתם לב כי ראייתכם יורדת בהדרגה והראייה נעשית מטושטשת, למשל בעת קריאת ספר או עבודה מול מחשב המאלצים אותך להתקרב או להתרחק על מנת לקרוא טוב יותר, זה כנראה הזמן לעבור בדיקת עיניים.

הפרעות ראייה או הבזקי אור

כל הפרעת ראייה פתאומית, כגון: נקודות שחורות או מעין "זבובונים" בשדה הראייה, עלולה להיות אינדיקציה לבעיה גדולה יותר, כמו למשל סכנה להפרדות רשתית, קרע ברשתית, או חור ברשתית. במידה וחוויתם סימנים אלו עליכם לגשת לרופא עיניים לקבלת טיפול במקרה הצורך.

כאבי ראש

כאבי ראש תכופים יכולים להיות סימן לבעיית ראיה ובמיוחד אם הם מופיעים משעות אחה"צ והערב. שינויים בראייה מתרחשים לאט והם בלתי מורגשים למטופל בהתחלה. עם זאת, כאבי ראש יכול להיות אחד מסימני האזהרה המוקדמים של שינוי בראייה.

כאבים / תחושת לחץ בעיניים

לרוב כאבי עיניים חולפים או תחושת לחץ בעיניים יכולים לנבוע מסיבות פשוטות כגון מחסור בשינה, אלרגיות עונתיות, אבק ועוד. אולם אם אתם חווים כאבי עיניים מתמשכים במשך יותר מכמה ימים, או אם נתקלתם בכאבי עיניים מתמשכים בעת תזוזת העיניים, זה יכול להיות סימן לדלקת עיניים או מצב בריאותי הדורש טיפול ומעקב 

רגישות לאור

רגישות לאור יכולה להיות סימפטום של מספר מחלות או מחלות עיניים (כמו גם דלקת עיניים) אז אם אתם מוצאים את עצמכם חווים חוסר נוחות מוגבר ורגישות לאור בקביעות, גשו להיבדק.

דלקת עיניים

אם אתם חווים נפיחות של העפעפיים, גירוד, אדמומיות, שינוי הצבע הלבן של העין, או הפרשה, תופעות אלו עלולות להעיד על דלקת עיניים.

כל הסימנים הנ"ל עלולים להעיד על בעיית ראייה ואף מעבר לכך בעיה רפואית אשר מצריכה בדיקה ע"י בעל מקצוע מוסמך.

בדיקת ראיה