עדשות מגע מולטיפוקל

עדשות מגע מולטיפוקל הן אחד הפתרונות היעילים ביותר למקרים שבהם ישנו קושי גם בראייה לרחוק וגם בראייה מקרוב. כדאי לדעת שההתקדמות המשמעותית של הטכנולוגיות בתחום האופטומטריה הובילה לכך שכיום עדשות מסוג זה טובות בהרבה מאלה שהיו בעבר, ולכן גם למי שניסה לפני מספר שנים להשתמש במולטיפוקל ולא רווה נחת מומלץ לנסות זאת שוב. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף ועדכני אודות היתרונות של עדשות מולטיפוקל, פירוט של הסוגים השונים שלהן, הסברים לגבי הדרך הטובה ביותר לבחור את האופציה המתאימה ביותר לכל אחד ואחת והמלצות שיעזרו לכם להסתגל אליהן בזמן קצר ככל האפשר.

מהן עדשות מגע מולטיפוקל?

"פוקל" (Focal) הוא מוקד, ופירוש המילה "מולטי" הוא כמובן ריבוי. בהתאם עדשות מגע מולטיפוקל הן עדשות מגע מרובות מוקדים וליתר דיוק שלושה – וזאת בניגוד לעדשות בי-פוקל שיש להן רק 2 מוקדים ועדשות "רגילות" שכוללות מוקד אחד בלבד.

מוקד אחד של עדשות המגע המשוכללות האלה מיועד לראייה מקרוב, כלומר לטווח של עד 40 ס"מ מהעין – למשל במהלך שימוש בסמארטפון או קריאה. מוקד שני מבטיח ראייה מיטבית לטווח הביניים – 40 עד 200 ס"מ, כשדוגמה טובה היא עבודה מול מסך מחשב נייח. המוקד השלישי נועד לספק מענה לראייה לטווח רחוק יותר, לטובת פעולות כמו צפייה בטלוויזיה, בסרט או בהצגה, נהיגה, הליכה ברחוב וכו'.

עדשות מולטיפוקליות

מי זקוק למולטיפוקל ואילו בעיות פותרות עדשות מגע מסוג זה?

קהל היעד העיקרי של עדשות מגע מולטיפוקל הוא באופן טבעי כל שמי שזקוק לעזרה בראייה לכל המרחקים. בהקשר זה חשוב לדעת שהחל מסביבות גיל 40-45 ישנה מגמת ירידה משמעותית ביכולת הראייה לקרוב. הגורם לכך הוא היחלשותו של שריר טבעתי בעין שתפקידו הוא לאפשר לעדשה להתאים את עצמה למרחק מהאובייקט שבו מתמקד המבט. אם בגיל צעיר העדשה גמישה מאוד ולרוב בני האדם אין בעיה להתבונן בפריטים קרובים מאוד לעין, הרי שבמהלך העשור החמישי לחיים כבר ישנו קושי לעשות זאת – ולכן התנועה הכל כך מוכרת של הרחקת הסמארטפון מהפנים (ובאופן דומה הרחקת טקסטים כתובים כדי להצליח לקרוא).

התופעה הנ"ל נקראת בשפה המקצועית פרסביופיה (בעברית זוקן ראייה) ומובילה להיפראופיה (רוחק ראייה). רוחק ראייה – המצב שבו האדם מתקשה לזהות במדויק אובייקטים קרובים לעין – עלול להיגרם גם כתוצאה מקרנית לא קמורה מספיק, עדשה חלשה או גלגל עין קצר מדי.

שילוב של היפאופיה עם מיופיה, כלומר קוצר ראייה – לקות שגורמת לפריטים רחוקים מהעין להיראות מטושטשים או אפילו לא להיקלט בכלל בעדשה – מחייב מציאת פתרון מקיף.

אופציה אחת היא שני זוגות משקפיים, האחד לקריאה ולשימוש בסמארטפון והשני לשאר פעולות היומיום. החיסרון הבולט של פתרון זה הוא חוסר הנוחות, ובנוסף ישנו סיכוי גדול לשכחה או אובדן של אחד הזוגות. עדשות מולטיפוקל, ובפרט עדשות מגע מסוג זה, מבטיחות ראייה תקינה לאורך כל היממה, בלי להחליף משקפיים ובשיא הנוחות.

איך לבחור עדשות מולטיפוקל?

החלוקה הבסיסית של עדשות מגע מולטיפוקל היא לכאלה שיוצרו בליטוש קדמי ולכאלה שיוצרו בליטוש אחורי. פעולת הליטוש היא זו שהופכת את העדשה למתאימה באופן מושלם למאפייני בעין, ובפרט למידת קוצר הראייה ורוחק הראייה. בעבר היה נהוג לבצע ליטוש קדמי, אולם בזכות שיטות חדשניות לייצור עדשות אפשר כיום לבצע גם ליטוש אחורי שמניב תוצאות מדויקות יותר – ובזכותו ראייה מיטבית לכל מרחק ומעבר חלק בין התבוננות בפריטים קרובים לאובייקטים רחוקים.

דגש חשוב נוסף הוא הציפוי, ובפרט כדאי להעדיף עדשות מגע מולטיפוקל בעלות ציפוי שמונע סנוור והשתקפויות. גם לוותק ולמקצועיות של היצרנית יש חשיבות בלתי מבוטלת, וכדאי להעדיף את העדשות של החברות המוכרות והמובילות בתחום.

עדשות מולטיפוקל יומיות וחודשיות מומלצות

בחירה חשובה נוספת היא בין עדשות מולטיפוקל יומיות לבין עדשות מולטיפוקל חודשיות. ההחלטה תלויה בעיקר בהרגלים של כל אדם ובהעדפות הספציפיות שלו. מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסטים מוסמכים שיעזרו לכם להבין מהי האופציה המתאימה ביותר עבורכם.

בין העדשות המולטיפולקיות היומיות המומלצות ניתן לציין את 1Day Acuvue Moist Multifocal של ג'ונסון אנד ג'ונסון, וגם את DISPO Air Multi 1 Day של חברת Soflex. עדשות מגע מולטיפוקל חודשיות מומלצות:Biofinity Multifocal  של חברת CooperVision ו-Purevision 2 Multifocal של Bausch&Lomb.

הסתגלות לעדשות מגע מולטיפוקליות

המפתח העיקרי להסתגלות מוצלחת לעדשות מגע מולטיפוקליות הוא התאמה מושלמת לעיניים, על בסיס אבחון מקצועי של אופטומטריסט/ית מוסמכ/ת. דגש שני הוא כמובן עדשות איכותיות של חברה בעלת שם. הטיפ השלישי שיעזור לכם להפיק את מלוא התועלת האפשרית מעדשות אלה הוא למידה של השימוש – למשל כשיורדים במדרגות חשוב להטות את הראש כלפי מטה כדי שהמוקד הנכון של העדשות יבוא לידי ביטוי.

בנוסף, חשוב מאוד להתאזר בסבלנות: בדרך כלל חולפים כ-10 ימים עד שבועיים עד להסתגלות מיטבית למולטיפוקל – אבל כשהעיניים והמוח לומדים להשתמש בפתרון המשוכלל, התועלת רבה ומושג שיפור משמעותי באיכות החיים.

לשאלות נפוצות נוספות בנושא עדשות מגע מולטיפוקליות לחצו כאן

צריכים עדשות מגע? עדשות מגע קונים באתר עדשות אונליין: חנות האונליין המקצועית והמובילה בישראל